09. 12. 2016

Vier typetjes om beter te ontwerpen

Leestijd 3 min

Geen enkele website is hetzelfde, en dat geldt zeker voor de bezoekers. Vandaar dat wij bij Studio Maker vooraf goed nadenken over de eindgebruiker. Want die mag natuurlijk niet na een muisklik weer het hazenpad kiezen. Hoe we dat doen?

Met MBTI. Je hebt er vast en zeker van gehoord. Tenminste, als je weleens door de mangel bent gehaald tijdens een sollicitatie. De Myer Briggs Type Indicator is namelijk ongekend populair tijdens assessments. Via een vragenlijst worden de belangrijkste voorkeuren van een sollicitant blootgelegd. Vervolgens wordt die in een ‘hokje’ gestopt. Wel zo overzichtelijk.

Hoe uitgebreid we MBTI toepassen, ligt aan de wensen van de opdrachtgever. Doorgaans focussen we ons op het definiëren van doelgroepen. Want wat zij voorgeschoteld krijgen op de website, moet overeenkomen met hun behoeften.


Prikkelen
Okay, maar wat kunnen we d’r mee? Op het web gaat alles snel. De aandacht is zo verlegd. Wil je een bezoeker bijvoorbeeld een product laten kopen, dan moet je die op zijn wenken bedienen. Zo moet duidelijk zijn waar iemand naartoe moet. Welke informatie waar te halen is. Wat de kwaliteit van een product is, of hoe anderen daarover denken. Het lastige is alleen dat iedere bezoeker specifieke voorkeuren heeft, en informatie dus verschillend wordt opgepikt, verwerkt en uitmondt in een keuze.

Paniek in de tent! Nee hoor, we onderscheiden op het web vier MBTI-typetjes. Laten we die voor het gemak Mario, Lindsey, Hadassa en Henk noemen. Hun persoonlijkheden kom je overal tegen. Let maar op. Ook kun je ze op verschillende manieren prikkelen.

Mario is zo’n typische, snelle beslisser. Maar wel eentje die met feiten om de oren geslagen wil worden. Hij laat zich overtuigen door testimonials en opvallende citaten grijpen zijn aandacht. Daar zijn geen ellenlange teksten voor nodig. Mario kan binnen een paar minuten beslissen.


Sneakerfreak
Lindsey kiest ook snel, maar laat zich leiden door emotie. Zogeheten call-to-actions spreken haar aan. Ook wordt ze geprikkeld door aanbiedingen en een kleine voorraad. Zijn die flitsende sneakers bijna uitverkocht? Nou, grote kans dat ze voor gaas gaat.

Wikken en wegen. Alle informatie verzamelen, dan pas beslissen. Hadassa moet je echt overtuigen. Bijvoorbeeld door haar de eerste pagina’s van een boek te laten lezen (online boekwinkel). Alsnog zal ze er een nachtje over slapen.

Henk vindt wat anderen ervan vinden belangrijk. Is het bedrijf erachter te vertrouwen en wie maken er eigenlijk gebruik van hun producten? Langzaam en op basis van emotie kiest hij. Henk overtuig je met recensies, sfeerimpressies en ervaringen.

Leuk, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Dat vertellen we je in ons volgende blog. Dit verhaal is al veel te lang hè. We zoomen dan in op een paar voorbeelden waarmee we de conversie – het percentage bezoekers dat iets koopt of afsluit – kunnen verhogen. Dus, stay tuned!